Rondreis IJsland 4 - Reisverslag uit Patreksfjörður, IJsland van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu Rondreis IJsland 4 - Reisverslag uit Patreksfjörður, IJsland van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu

Rondreis IJsland 4

Door: Janke

Blijf op de hoogte en volg Janke

17 Juni 2016 | IJsland, Patreksfjörður

14 juni 2016
We hebben besloten om toch nog een keer naar het Myvatn meer ( in het nederlands dus het Muggenmeer en met recht). Vandaag dus wel de hoedjes met bescherming gebruikt en dat was wel nodig ook. Op verschillende plaatsen gestopt en/of weer een waterval of wandelen in een natuurpark. Het is om het even, want de natuur is hier gewoon mooi. Daarna zijn we naar het plaatsje Húsavik gegaan. Daar hebben ze natuurlijk ook de wahle watching en zoals wij begrepen hadden van andere nederlandse vakantieganger behoorlijk veel. Maar ja om daarvoor nu een tweede excursie te nemen, dat vonden we niet nodig. Het stadje en de haven doorgewandeld en later nog even naar het uiterste puntje gereden. Op de terugweg zagen we een afslag voor een restaurantje, nou laten we daar maar even wat gaan drinken. Wij de afslag genomen en dachten op een gegeven moment “waar is dat restaurant”. Nou helemaal naar beneden en dan gelijk aan het water. Uitzicht over de zee (geen walvis gezien, hoor) en lekker even genieten. Dan zie je toch dat het weer eens tijd wordt om naar het hotel terug te gaan. Al zijn de dagen hier lang, ze zijn ook zo om.

15 juni 2016
Na een paar geweldige dagen moeten we toch weer verder gaan en wel naar Hvammstanga voor één nacht. Eerst gaan we toch nog even Akureyra in, want ja, ons is verteld dat de folklore vanaf vandaag begint, dus……. Gaan we kijken of dat inderdaad zo is. Niet dus. Nu wordt er verteld dat het vanaf de 17 de juni is. Nou spijt me, dames en heren in Akureyra, maar wij gaan er echt vandoor. Toedeloe. We nemen een andere route dan we eerst van plan waren en gaan richting Blönduos. Voor we het weten komen we toch nog iets tegen om even rond te wandelen en te bezichtigen. En wel de eeuwenoude huisjes onder de bedekking van gras. Leuk om te zien. We gaan toch weer verder en achteraf zeggen we toch dat deze route vrij saai is geweest. Er valt niet veel te zien of eventueel te wandelen. Ja en kijk als je dan niet veel mee maakt, kan je ook geen groot verhaal schrijven, toch? Sorry, maar nu eens een heel kort verhaaltje. Morgen weer wat meer? Dat hopen we tenminste.

16 juni 2016.
De dag begint grauw en we hebben een behoorlijke reis voor de boeg (300 km). Het wordt een reis langs de fjorden dus heuveltje op en heuveltje neer. Nou dat is niet erg als het een gewone (asfalt) weg is, maar we komen natuurlijk ook graffelweg tegen. Ondertussen is het gaan regenen (ja, dat kennen ze hier ook) en als het graffel is wordt het wel een beetje glad. En dat is niet leuk met stijlingen van 12 tot 16%. Maar goed, het mag de pret niet drukken. Je moet er wel op berekend zijn dat tijdens deze reis maar weinig (zeg maar bijna geen) restaurantjes zijn om te lunchen . Wij dachten een omweg van 14 km te maken en dat daar wel een restaurant zou zijn, zoals aangegeven op de borden. Niet dus, waar we wel terecht kwamen is een bejaardentehuis. Sorry, maar daar zijn we nog lang niet aan toe, dus wegwezen en maar weer terug naar de hoofdweg. Blijkt dat daar 2 kilometer verder wel een restaurant was. Daar rij je dus voor om. Gebeurt niet meer, hoor. Oh ja, beneden aan de berg kwamen we een vrachtwagen tegen met oplegger (dragline). We waren blij dat we deze niet zijn tegen gekomen op de helling van 14%, want dan was het wel effe…………………….OEPS. Want de weg is niet zo breed, hoor!!!!! Met eigenlijk veel regen onderweg en rustig aan rijden waren we tegen 17.00 uur ijslandse tijd (bij jullie is het dan 19.00 uur) in Patreksfjördur.Dan op zoek naar onze overnachtingsplaats en dat blijkt ook nog een kleine puzzel omdat de betreffende weg waaraan het ligt is opengebroken. Ja ja, we zullen het eens gewoon vinden of geen opbrekingen hebben. Maar de bedjes zijn gevonden en gespreid, dus na een hapje eten gaan wij toch lekker slapen (22.00 uur IJslandse tijd).

17 juni 2016
Vandaag gaan we naar het uiterste puntje van het schiereiland. De naam? Látraröst. De weg er naar toe is zo als gebruikelijk graffel met diepe kuilen. Bergje op en bergje af. Maar goed, het eerste wat we tegenkomen is het witte strand bij Baejarvadal. Een spannend bergwegje er naar toe, maar dan heb je ook een uitzicht van jewelste, vooral als de zon schijnt en dat deed ie vandaag. We zijn even gestopt en een klein stukje gewandeld. Maar ja, om dichter bij het strand te komen, moet je wel een beekje overwinnen. Gelukkig kom ik droog over maar Wim niet helemaal (natte voet gehaald). Gelukkig is hij niet helemaal gevallen. Weer een pluspunt. Veel vogels, maar geen zeehonden. Ach, misschien komen we die nog tegen, je weet maar nooit. Vervolgens trekken we verder en komen bij Breidavik een restaurantje tegen. Aangezien het ongeveer lunchtijd is zullen we er maar gebruik van maken, want je niet of je nog meer tegen komt. En het voordeel: gratis koffie (dat is bij vele restaurants). Na de lunch de rest van de reis naar het puntje. En ja hoor, aangekomen zien we hoge kliffen, vele vogels (waaronder de puffins) en een wandelroute tot aan bovenaan de klif. Nou, die gaan we maar eens beklimmen. Tussendoor dus de wanden van de klif bekijken met de puffins en andere soorten vogels. Wel uitkijken dat je niet naar beneden kiepert. Lijkt me niet handig. (of je moet even Apeldoorn bellen). We hebben genoten van het uitzicht en gaan weer naar beneden. Daar aangekomen lopen we nog even naar de vuurtoren en wat zien we bij de kliffen beneden? Yep, een paar zeehonden. Toch gezien dus, al is het van een afstand. Ze zitten er in ieder geval. Na enkele uren daar verbleven te hebben gaan we weer richting Patreksfördur. Dat is dan zo tegen 17.00/17.30 uur als we daar aankomen. Mooie tijd. Vanavond nog even een wandeling maken in Patreksfördur zelf en dan is het morgen weer veranderen van richting. Zo gaat de tijd wel snel voorbij.

• 17 Juni 2016 - 21:00

Ageeth En Harry:

Deze keer echt een natuurreis hè. Groetjes ...

• 18 Juni 2016 - 13:05

Carlijne:

Wat een mooie foto's!
    Leroy : " hè, dat is oma Cabrio"