Rondreis IJsland laatste gedeelte - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu Rondreis IJsland laatste gedeelte - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu

Rondreis IJsland laatste gedeelte

Door: Janke

Blijf op de hoogte en volg Janke

20 Juni 2016 | IJsland, Keflavik

18 juni 2016
O vandaag vertrekken we naar Borgarnes. Bij het opstaan is het bewolkt en schijnt af en toe de zon. Als het is zoals gisteren wordt het alleen maar goed. Dit keer gaan we met de veerpont vanaf Brjanslaekur. Dit hadden we van te voren al gepland, omdat we geen zin hadden dezelfde kronkelige weg terug te rijden en dit is een mooi alternatief. We vertrekken met de boot om 12.15 uur, maar zijn er ruim op tijd. Het is ongeveer 2,5 uur varen, dus als het zonnig is, is het best lekker aan boord, alhoewel er wel een stevige wind staat. Grote golven zijn er in ieder geval niet, dus we hoeven niet zeeziek te worden (hahaha). Onderweg doen we nog wel een eilandje aan, maar ja, je mag en kan de boot niet af, want dit is alleen voor de bevoorrading van de bewoners. Dat heb je als je afgelegen woont, toch? Op zich is het geweldig om mee te maken en zoals ik al zei, zeeziek zijn we niet geworden. Pluspuntje. Na 2,5 uur komen we aan in Stikkisholmur. Nou, trek de winterjas maar aan, harde koude wind en jawel hoor, regen. Regen, regen en nog eens regen. Maar goed, we gaan toch de route doen die is gepland, maar van wandelen zal niet veel terecht komen als het met bakken de lucht uit komt. Veel van de omgeving zie je ook niet door de lage bewolking. We eten onderweg ergens en komen pas tegen 20.30 uur in Borgarnes bij het hotel aan om in te checken. Voor ons is dat laat maar niet erg. We gaan toch niets meer doen, want we zijn een beetje moe. Dus morgen is er weer een dag.

19 juni 2016
We gaan richting Reykholt de omgeving schijnt daar heel mooi te zijn, dus we zullen het zien. Na ruim een uur gereden te hebben, lijkt het ons lekker om het eerste bakkie koffie te nemen. Er staat een restaurant teken aangegeven en het restaurant is vlakbij de weg, dus stoppen. Komen we daar, maar er zijn geen klanten. Wij vragen om koffie en wat blijkt? Het restaurant gaat volgende week pas officieel open en één van de eigenaars is een Nederlander. Geweldig dit. We krijgen koffie aangeboden en zitten even gezellig te kletsen. Op een gegeven moment zie ik dat ze ook een winkeltje hebben, dus effe rondkijken en wel wat kopen. Als we willen weggaan willen ze graag een foto van ons maken met de eigenaresse en van ons samen, want ja, wij zijn hun eerste klanten. Dus als je ooit een keertje in IJsland komt heb je ook nog kans dat je een foto ziet van deze twee personen.(hahahaha) Toch gaan we verder naar de grot, namelijk THE CAVE. Deze gaan we dus maar eens van binnen bekijken, want ja, het is toch wel een kleine belevenis om onder de lava te lopen. Te gek, gewoon. En, we waren gewaarschuwd, het is daar koud beneden, dus de winterjassen aan. (maar goed dat we die bij ons hebben). Aan de foto’s kunnen jullie wel een beetje zien hoe het daar beneden is, dat is (denk ik) duidelijker dan beschrijven. Dit bezoek aan THE CAVE duurde 1,5 uur. Aangezien we daar pas om 17.30 uur uitkwamen, zijn we weer richting Borgarness gegaan, maar onderweg toch nog even gestopt bij waterval Surtshellir (het zou eens niet zo wezen). Deze waterval is wel heel apart. Het is niet één gedeelte waar water naar beneden dondert, maar over heel groot gedeelte, niet op één foto vast te leggen. Oh ja toch wel op een overzichtsfoto. Het vreemde van deze waterval is eigenlijk dat het niet alleen van de bergen afkomt, maar ook onder de lava vandaan. Dat hebben we ook in de grot wel gezien, dat het water daar door de lava druppelt. Apart.

20 juni 2016
Vandaag gaan we het lekker rustig aan doen. De één na laatste dag gaan we ons niet te druk maken en trouwens aan het weer hebben we vandaag ook niet veel, want het regent. De laatste overnachting doen we in Keflavik, vlakbij het vliegveld. Eerst gaan we nog een keer naar Reykjavik, want ja, daar komen we vlak langs dus maakt het niets uit om daar even te verposen. Om Reykjavik in te gaan moeten we wel de paraplu’s meenemen, want de lucht blijft grauw en donker en het blijft regenen. Gelukkig is dit pas de tweede dag dat het hier regent, dus klagen kunnen we en doen we maar niet. Heerlijk een uurtje, 1,5 uur in de winkelstraat gestruind en toen hebben we het voor gezien gehouden. Doorgegaan naar Keflavik en ingescheckt bij het questhouse. Gelukkig hoeven we morgen niet zo vroeg de kamer uit (uitchecken 13.00 uur) dus dat scheelt weer. Dan zit het er weer op. Jullie zijn bij ons ingestapt en we hopen dat jullie het leuk en gezellig hebben gevonden en vooral hebben genoten. Wij stappen morgenmiddag weer het vliegtuig in richting Amsterdam en stappen we gezellig allemaal uit. Tot de volgende keer zullen we maar zeggen.
Doei. Groetjes Janke en Wim

• 21 Juni 2016 - 09:58

Daniel, Jolanda & Dewi:

Jullie hebben weer prachtige avonturen beleefd, waar jullie met veel plezier op terug kunnen kijken! Hele goede terugreis!

• 21 Juni 2016 - 15:00

Cunera:

Was mooi, maar aan alles komt een einde, dus met open armen zullen wij jullie warmpjes verwelkomen in Zeewolde met natuurlijk mooi droog weer!

Tot gauw

• 22 Juni 2016 - 16:29

Jacqueline:

Dat was weer een bijzondere reis Janke en Wim, dat nemen ze jullie niet meer af.
    Ik vond het heerlijk om het verslag te lezen. Veel herkenbaar van onze trip in 2003.
    Het blijft een prachtig land en wij gaan zeker nog eens terug.
    Ik heb eens een mooie beschrijving gelezen over IJsland en die gaat als volgt:
    "Toen God klaar was met het scheppen van de aarde had hij nog wat over vooral steen, vuur, ijs en water. Hij gooide het in een hoek neer niet beseffend dat hij een nieuw land gecreëerd had en dat is IJsland". Herkenbaar??
    Goede reis terug.