rondreisijsland 3 - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu rondreisijsland 3 - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu

rondreisijsland 3

Door: Janke

Blijf op de hoogte en volg Janke

13 Juni 2016 | IJsland, Akureyri

10 juni 2016

Op weg naar Fellabaer vlakbij Egilsstadir. Onderweg verschillende dingen gezien natuurlijk, vooral het verschil van natuur. En natuurlijk, het zou eens niet zo wezen, een waterval. Maar om bij de plaats te komen waar we moeten zijn, moeten we toch een bergpas over. En dan zou je zeggen, ja natuurlijk, dat is toch alleen maar asfalt. Nou, dat is dus niet zo. Het merendeel van deze bergpas met stijlingen van 12% bestaat uit graffel. En dan heb je ook nog dat er geen vangrail bestaat en een weg is van 5 meter breed. Natuurlijk, dan sch…….. je af en toe wel peuken. Maar we zijn er goed doorheen gekomen (en de auto ook), komt natuurlijk door mijn goede chauffeur. Ik rijd er voor geen goud, dus dan waren we ook niet op de plaats van bestemming gekomen, dan was het einde vakantie. Bovenop de pas in de eeuwige sneeuw en een geweldig uitzicht over een meer. Gelukkig hadden we hier goed zonnig weer, bij het begin van de doorreis was het slechter daar reden we eigenlijk in de wolken en was het koud (scheelde meer dan 6 graden), dus mist en doorkarren met die handel. Aangekomen bij ons eindpunt stond ons hutje (echt Hutje) al klaar. (We doen er wel een foto bij, dan zie je wat we bedoelen). Echt k(r)amperen dus, want koken is niet mogelijk, koffie/thee zetten in gemeenschappelijke ruimte, toilet is achter de bomen en een wigwam waar je kunt barbequen. (alleen het beest moet je nog effe afschieten). Nou ja, wij vinden het geweldig en een uitdaging en wat we ook hebben is een uitzicht om van de smullen.

11 Juni 2016
Oké, vandaag maar weer een aantal kilometertjes rijden (80 km enkele reis) naar Bakkagerdi, een puntje aan de oostzijde van het eiland. Tuurlijk zijn hier ook papagaaiduikers en wel in grote getale, al hoewel de meeuwen zo te zien in de meerderheid zijn. Maar goed, maakt niet uit. Het is een mooi omgeving en de weg er naar toe was weer als vanouds, veel graffel, behoorlijk stijl dus dat werd weer afzien. We hebben het weer gered. Gelukkig was daar wel een restaurantje voor een bakkie koffie, want die moet je hier ook echt zoeken. Zelfs was het vandaag zulk mooi weer, dat we op het terrasje hebben gezeten. Maar met een bak koffie in het lijf aanvaarden we maar de terugweg. Weer bijna bij onze plek van verblijf aangekomen gaan we nu toch nog even langs het meer Lagargljot (lake monster hebben ze hier volgens de verhalen, we hebben het niet gezien) om de laatste bekende waterval toch nog te zien. Als je deze van dichtbij wil bekijken dat zal je toch moeten wandelen of klimmen, zoals je het maar noemen wilt. Mocht je helemaal naar de waterval willen dan ben je zeker twee uur onderweg. Dat hebben we niet gedaan, twee uur heen en terug vonden we voldoende en we hebben de zoveelste waterval goed gezien. Dus……. We zijn toch lekker in beweging geweest na een autorit.

12 Juni 2016
Vandaag gaan we naar Akureyri, een reis van 270 kilometer. Ach dat moet te doen zijn toch? In het begin van de reis was er niet veel bijzonders te zien door de laaghangende bewolkingmaar, daarna veranderde de omgeving en werd het toch wel interessanter. En het zou eens niet zo wezen, verschillende watervallen van klein naar groot en andersom te zien. Maar iedere keer stoppen doen we niet, dus doorkarren!!!! Onderweg proberen of we een koffietentje kunnen vinden (na ongeveer 1/1,5 uur) en ja hoor, een verwijzing naar een restaurantje vier kilometer landinwaarts. Dat gaan we doen en meerdere hadden denk ik behoefte aan een bakkie. Kom je daar aan (en vele anderen) staat er een papiertje op de deur met CLOSED. Jammer, niet aangedacht, het is vandaag zondag. Maar ook jammer voor de eigenaar want hij mist nu een heleboel centjes, niet alleen van ons maar ook van diegene die achterons aanreden. Maar weer terug naar de hoofdweg. Vervolgens komen we modderbronnen en geysers tegen, een heel veld. Geweldig om te zien. Zelfs kunnen we daar nog een berg beklimmen, maar halverwege zagen we al dat anderen moeite hadden om terug te komen en iedere keer uitgleden. Dat risico gaan we niet nemen, dus rechtsomkeer naar beneden, dan maar niet naar boven. Vanaf halverwege heb je ook een geweldig uitzicht op de bronnen. Als we de bronnen verlaten komen we even later toch een restaurant tegen en die is wel open. Koffie met een broodje genomen en weet je wat? Daar is het mogelijk om lekker in het warme water te zwemmen. Dat gaan we doen. Even lekker ontspannen (dat deden we toch al deze vakantie hoor). Heerlijk!!!! Na ongeveer een uur moeten we toch maar richting het muggenmeer, ondertussen is het namelijk al 15.00 uur. Het muggenmeer is niet zover meer en met recht wordt het het muggenmeer genoemd. Heb je het materiaal voor bescherming (hoedje met headnet) nemen we het niet mee. Zelf vond ik het nog wel meevallen, maar ja, verderop werd het nog erger. Denk maar zo, als je het meer voorbij bent, heb je er geen last meer van. Na dit bezoekje aan het meer zijn we in één keer doorgegaan naar het hotel. Dit ligt ongeveer 9 kilomer vanaf Akureyri, dus lekker rustig en zo te zien een omgebouwde boerderij. Prima.

13 juni 2016
En vandaag krijgen we het. De Whale Watching. In ieder geval is het de eerste keer dat we echt vroeg moeten op staan (voor ons doen) namelijk 07.00 uur. Zelfs het ontbijt moet eerder worden geserveerd, want ja het vertrek voor de whale watching is om 09.00 uur. We zijn in ieder geval op tijd en kunnen al eerder de boot op. Het is nog niet zo druk en dat wordt het ook niet. Het blijkt dat er niet meer dan 10 mensen op deze tocht mee gaan. Zou zeggen, lekker rustig met foto’s maken en filmen. Staat niet iedereen voor je neus. Na een uurtje gevaren te hebben zien we inderdaad een walvis, de kleine soorten. Geprobeerd om foto’s te maken, maar ja dat lukt niet altijd, in ieder geval staat wel zijn staart erop. Wij hadden verwacht dat we ook de zee op gingen voor de walvissen, maar dat was dus niet het geval en erg jammer, misschien hadden we er dan meer gezien. Chit happens en je kan ook niet alles hebben. De duur van de tocht was drie uur. Daarna zijn we maar de stad in gegaan, (wij vinden het een dorp, zij niet) . Erg veel is er nog niet te beleven. We hebben geïnformeerd bij het informatiebureau en enkele folders gehaald en zagen dat hier deze periode folklore dansen zou zijn. Blijkt dat in het foldertje de foutieve datum staat en deze pas beginnen als we vertrekken uit Akureyri. Ook niet handig. In ieder geval is het wel zo, we hadden een schitterende dag vandaag met helblauwe lucht en een schijnend zonnetje. Dat pakken ze ons in ieder geval niet af.

• 14 Juni 2016 - 23:31

Cunera:

Zo vakantiegangers, jullie hebben die dagen weer heel wat meegemaakt en weten nu wat kamperen zonder luxe is!

Groetjes en nog veel plezier