Rondreis IJsland 2 - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu Rondreis IJsland 2 - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu

Rondreis IJsland 2

Door: Janke

Blijf op de hoogte en volg Janke

10 Juni 2016 | IJsland, Höfn

7 juni 2016.

Vandaag maken we dus de rit naar Kirkjebaearklaustur ( wat een namen hè). Richting het oosten. En zoals we een klein beetje hadden verwacht, koud, dus de winterjassen gaan aan. Even een stop in Vik en naar het strand gelopen met het zwarte zand.
Daarna is de rit erg saai, maar één weg er naar toe en onderweg niets te zien. Ja, lupinevelden, mosvelden, bergen en watervalletjes. Death valey in de usa was boeiender dan hier het landschap tijdens de rit. Maar goed, we zijn er in ieder geval aangekomen. Na het inchecken bij het hotel (in de middle of nowaer) toch nog even terug gegaan naar het dorpje. Want zoals in hun beschijving en veel besproken is er een churchfloor. En dan denk je dat is heel wat, maar nee hoor, gewoon een vloertje van bepaalde stenen. Ach ja, het is in ieder geval iets. Eén ding weten we zeker, het is een rustige dag en vanavond heerlijk vroeg onder de wol. Sorry, maar voor jullie is het dus een kort verhaal.

8 juni 2016
Wat gaan we vandaag eens uitvoeren. Ik ben bang van heel veel want we hebben een behoorlijke trip naar Höfn en onderweg zal er best wat te zien zijn, toch? Eerste stop is Dverghammer, dat zijn de Basaltcolums. Twee kleine heuveltjes met een geschiedenis die ik lekker niet ga vertellen, want ik weet het niet exact. Vervolgens op zoek naar de waterval Svinafell waterval, maar niet gezien want we konden deze echt niet vinden. Ondertussen gaat de tijd wel door en we weten dat om half twee een tractor met een grote aanhanger vertrekt (een excursie dus) naar de klif van de papagaaiduikers. Bij de start van de rit eerst met z’n allen door een rivierbedding heen, daarna zie eigenlijk alleen maar zwart zand. Na een tijdje vraagt de tractorchaufeuse ons om allemaal voor in de aanhanger te gaan staan, anders komt ze het heuveltje niet op. (het is toch wat!!!). Maar goed we komen toch op de plaats van bestemming. Maar om op de klif te komen, moet je we een steile heuvel op. (Oeps).
En als we inderdaad helemaal bovenop de klif zijn zien we de papagaaiduikers. Hier zijn er vrij veel. Ze vertellen wel dat het minder is geworden omdat de kleintjes niet genoeg eten kregen. De visjes zaten te verweg in de zee, dus papa en mama konden niet te veel halen. Maar wat is dit geweldig, wat een natuur en wat een uitzicht. Magnifiek. Hier hebben we ons dus 2,5 uur mee vermaakt. We moeten door naar Höfn. Onderweg komen we nog een gletcher tegen waar we heel dichtbij kunnen komen, dus toch even weer stoppen en klimmen en kijken. We kunnen het niet laten. Ondertussen dus de hele dag vermaakt en moeten we echt door en naar het Questhouse. Het IJsmeer zijn we ook nog tegen gekomen, maar we rijden morgen wel een stukkie terug om het meer rustig te bekijken.

9 juni 2016

Zo, vandaag maar eens even rustig aan, nou ja, rustig aan. We rijden ongeveer 80 kilometer terug naar het IJsbergenmeer. We zijn er gisteren dus langs gereden, maar vonden het te laat om het te bezoeken en een boottocht(je) er over te maken. Dat gebeurt dus vandaag. IJsschotsen zo groot, geweldig om te zien. Bij toeval brak er ook nog een ijsschots. Dat schijnt niet zo vaak voor te komen, dus we hebben een kleine primeur en geweldig om te zien. Vervolgens konden we om 11.50 uur op de boot stappen, ja, op de ticket staat de tijd dat je de boot op mag. Een rijdende boot dus. Eerst een stukje over het land en zo het water in. Geweldig!!!!! We varen dus vlak langs de schotsen ijs. Je ziet mooie blauwe kleuren en natuurlijk het zwart van de stof. Jammer genoeg zie je de blauwe kleuren niet terug op de foto’s. Dat is effe pech. Maar goed wij hebben in ieder geval die fantastisch herinnering om nooit meer te vergeten. Daarna zijn we eigenlijk weer richting questhouse gegaan, want we hadden niet veel puf om nog meer dingen te gaan doen. Ja, kijken wat voor winkeltjes ze hebben in Höfn. Het is niet veel, maar hetgeen wat je nodig hebt is aanwezig. Dat is het belangrijkste toch?. Ze een klein verhaaltje en een heerlijke rustige dag. Morgen trekken we weer verder en gaan we maar eens kijken hoe hier de campings zijn om te overnachten. Het is weer wat anders.

• 10 Juni 2016 - 06:58

Ageeth En Harry:

Wat doen jullie toch veel in de vakantie. Die 'çhurchfloor' bestaat uit de bovenkant van een serie basalt natuursteen zuilen die vanuit vulkanische activiteit is ontstaan. Groetjes Ageeth en Harry. Btw, die 'boot' vind ik echt gaaf hoor. Harry.