Rondreis Zuid Afrika laatste gedeelte - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu Rondreis Zuid Afrika laatste gedeelte - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuid Afrika laatste gedeelte

Door: Janke

Blijf op de hoogte en volg Janke

30 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Donderdag 25 mei

Vandaag gaan we van Knysna naar Oudtshoorn. Onderweg veel foto’s genomen, maar we stoppen eerst bij een cafeetje. Daar hebben ze natuurlijk een hele kleine opzet dierentuintje, namelijk 2 giraffen. Echt gewend aan mensen, jammer dat ze niet in het wild kunnen en mogen leven. Dat is toch veel mooier. Wim heeft hier ook een aantal vogeltjes gespot en ja, dan moet je natuurlijk wel een boekje hebben met de namen van die beestjes. Een andere oplossing bestaat ook: er hangt een mooie poster in het winkeltje met vermelding van alle vogels in Zuid Afrika, maak je daar toch een foto van? Een simpele oplossing, toch? Tuurlijk komen we onderweg van die prachtige woorden tegen bijvoorbeeld Inligting/Aftrekplek over 100 meter. Nou kun je er van alles bij denken, maar het betekend dus over 100 meter kun je bij een kantoortje inlichtingen vragen. Het is maar hoe je het brengt. We komen in Oudtshoorn, tweede stad van Alphen aan de Rijn. Hier hebben we een heel mooi onderkomen (cottage) met een geweldig uitzicht en mooie tuin. Jammer dat het zo afgelegen ligt, maar ja we hebben het nu eenmaal niet voor het zeggen. Maar het eten is lekker!!!!!!!

Vrijdag 26 mei

We hoeven vandaag niet zo vroeg op, dat komt ook niet zoveel voor, hoor, het is niet voor niets een Easy Going. Op naar de Struisvogelboerderij. We krijgen een rondleiding, duurt niet zo lang, maar goed je krijgt uitleg. Je hebt niet alleen grijze (vrouwtje) en zwarte (mannetje) maar ook witte struisvogels (weer wat geleerd). Maar ook eieren die ze hebben laten uitbroeden onder warme lampen. We hebben dus ook hele kleintjes gezien. Het is leuk om te zien. Vervolgens gaan we naar de dierentuin, echt waar. Het is veel leuker om de dieren in het wild te zien, maar ja, de Cheetah hadden we niet in het wild gezien, dus dan maar in de dierentuin. Een duurder kaartje gekocht, want je krijgt hier de kans om de beesten te aaien en werkelijk ze zijn net zo zacht als een kat. Die kans krijgt ja dus niet zoveel. Maar eerlijk is eerlijk, KRUGERPARK gaat voor alles, dat is echt fantastisch.

Zaterdag 27 mei
Vandaag wordt het dus weer platte kontjes krijgen want we hebben een lange reis naar Kaapstad voor de boeg. Onderweg in Swellendam even de beentjes gestrekt. We zouden daar langer blijven, maar enkele van de medereizigers wouden dat niet en ja wat moet je dan? Reisleidster beslist.
We kunnen er lang en kort over discussiëren, maar zijn altijd verschillende meningen vooral met 30 personen. Nu bleek er ook nog een opstand te zijn, eerlijk gezegd hebben wij daar weinig van gemerkt. Daarna hebben we natuurlijk nog meer stops gemaakt zoals voor de lunch, maar daar valt maar weinig over te schrijven. We zijn nu in Kaapstad, gaan zo lekker uit eten en het verhaal gaat morgen wel weer verder.
Zondag 28 mei

Een vrije dag. Nou niet vanuit ons oogpunt. We zijn naar het Waterfront gelopen en lekker winkelen. Nou ja, verdwalen zul je bedoelen, want werkelijk het winkelcentrum is zo groot, dat je verdwaald. Denk je bij ingang drie weer uit te komen, blijkt het uitgang/ingang vier te zijn. Ach je moet er je lol van inzien. Vervolgens zijn de met de citytour gegaan. Kijken of je nog iets leuks zien. Dat hebben we wel, zoals een lokaal marktje en verschillende gebouwen. Maar aan de andere kant van de berg was het ontzettend koud. Dat heb je hier, je kan hier in 1 dag 4 verschillende jaargetijden meemaken. Maar goed, het was leuk. Teruggekomen op het waterfront scheen daar lekker de zon, dus jongens een terrasje in de zon pakken en lekker opwarmen, komt goed. We maken hier toch ook wel alles mee, leuk toch?

Maandag 29 mei

Op tijd ( half zeven) het bed uit en dan op naar de tafelberg. Gelukkig is het zonnig weer, dus het gordijntje(wolkjes) zit niet dicht zoals gisteren. We komen keurig op tijd aan bij de kabelbaan, ja als eerste bus. Voordeel we hoeven niet in de rij te staan. (pluspunt). Het hekje gaat om half negen open en wij zijn er al om kwart over acht. Andere bussen komen later, dus we waren er lekker als eerste. En toch proberen mensen voor te kruipen, jammer dan, dat lukt ze lekker niet. Als groep naar boven en ja straks als groep naar beneden. Dat heeft zijn voordelen, dat horen jullie nog wel.
Dus, zoals gezegd, als eerste groep naar boven en tijdens het tochtje met de kabelbaan zie je van alle kanten het uitzicht. En eigenlijk hoor ik het al, dat kan niet want je ziet maar 1 kant. Nee hoor, de midden vloer van de hijsbakkie(Afrikaans) draait, dus je kan alle kanten zien. Nou, van bovenaf zie je dat natuurlijk ook wel, maar tijdens de rit naar boven is het natuurlijk ook wel leuk. Bovenop de tafelberg gaat ieder voor zich een wandeling maken. Wat fantastisch om te zien, maar wat een geweldig weer, geen zuchtje wind. Dat is dus enkele laagjes kleding uittrekken en volop genieten. Maar overal komt een end aan, dus na 1,5 uur weer in groep naar beneden. Dat wordt moeilijk, want er staan nu hele rijen voor de poort. Gelukkig is Frits (een van de medereizigers) lekker brutaal en geeft aan dat we in groep naar beneden willen. Dit heeft natuurlijk ook met de kaartjes te maken (hij heeft ze namelijk in bezit). Er wordt dus door een medewerker van de kabelbaan geroepen dat de groep Nederlanders voorrang hebben, dus die moeten de mede wachtenden voor laten gaan. Haha, zo was het afgesproken met onze reisleidster om te doen en het ging geweldig. Had je die anderen moeten zien kijken. Vonden het niet leuk!!!!. Maar wij wel.
Op naar Stellenbosch. Daar hebben we een excursie rondleiding met hapjes en drankjes. We hadden nog niet gegeten en begonnen trek te krijgen, dus die hapjes kwamen goed uit. Niet dus!!! Het viel ons tegen, ons niet alleen maar ook de reisleidster. We kregen namelijk een paar slokjes thee en twee cakejes. Dat viel dus effe tegen. Zogezegd het geld niet waard. Nou ja, dan gaan we toch lekker een wijntje nemen (en dat op een lege maag). Eerst een rondleiding en daarna proeven. Vier verschillende wijnen, we kunnen niet anders zeggen, ze waren lekker maar bestellen doen we niet. En heerlijk zo’n reisleidster die er toch nog voor zorgt dat er wat te eten bij is. Naar het wijnproeven op naar het hotel en effe bijkomen. Want de dag is alweer bijna om.

Dinsdag 30 mei
Onze laatste (drukke) dag in Kaapstad. Wat gaat de tijd toch snel. Rondtour achter de tafelberg langs.
Dat is nog een hele trip, dus af en toe een stop. Ook om boodschapjes te doen voor de lunch. We kunnen deze in de bus nuttigen. De stop voor de lunch doen wij bij de lage berg, naast de tafelberg, in de bus. Dat doen we omdat je daar dus de kans hebt dat de Bavianen je brood uit de hand rukken. Misschien is dat wel leuk, maar we gokken het niet. Na de lunch gaan we door naar Kaap de goede Hoop. Vanaf het punt waar we de lunch hebben genuttigd kun je dus wandelen naar Kaap de Goede Hoop. Het is een pittige wandeling van ongeveer 1/1,5 uur. Met klimmen en dalen dus. In eerste instantie dacht ik het te doen, Wim in ieder geval niet. Nou meerdere niet dus, want er gingen drie medereizigers en de reisleidster. Ik ben niet meegegaan en achteraf gezien was dat goed. Hierna gaan we naar de pinquins. Dat is dus de laatste excursie. Geweldig om te zien die waggelende beestjes. Er zijn ook veel jongen, deze zijn nog bruin van kleur in plaats van zwart/wit. We wandelen daar een poosje. Als afscheid van de groep maken we daar in de buurt een groepsfoto en gaan weer terug naar Kaapstad, Waterfront. Iedereen gaat daar een hapje ergens eten, twee uur de tijd, want we moeten om 19.30 uur op het vliegveld zijn, 23.00 uur vertrek. Nog even genieten van Kaapstad en dan is het voorbij. Het was een geweldig reis, we hebben enorm genoten en heerlijk om te zeggen: Dit pakken ze ons niet meer af, wat een mooi land.

• 01 Juni 2017 - 19:26

Daniel, Jolanda En Dewi:

Leuk om zoveel bekende maar ook verschillende dingen te lezen. Zo veelzijdig is het dus.
    Goed te lezen dat jullie het naar de zin hebben gehad. Op naar een volgende reis?