Rondreis Zuid Afrika 3 - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu Rondreis Zuid Afrika 3 - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuid Afrika 3

Door: Janke

Blijf op de hoogte en volg Janke

24 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Knysna

Zondag 21 mei 2017
We gaan weer een stukje verder en wel naar Porth Elisabeth. Onderweg zijn we gestopt bij een boerderij, nou ja, boerderij? De stal is omgebouwd als restaurant en winkeltjes. Maar ja, het is in ieder geval een boerderij geweest, laten we het maar zo zeggen. Dat is dus meer de bewoonde wereld. Een grote stad met een grote haven. Je kunt hier dus ook eens uit eten gaan. Morgenochtend weer vroeg opstaan, dan gaan we naar het Addo national park om de olifanten van nog dichterbij te bekijken met safari jeeps. ’s Avonds gaan we in ieder geval uit eten, want dan gaan we met de bus naar het strand zo tegen zes uur en dan worden we weer om 21.00 uur opgehaald. Waarom? Omdat het in het donker gevaarlijk is om te wandelen of je zou een taxi moeten nemen. Dat is ook niet zo duur, maar je moet wel uitkijken natuurlijk dat je een goede taxi hebt(denk maar aan Amsterdam met de illegale taxichauffeurs) hier dus ook. Misschien nog wel erger.

Maandag 22 mei

We zijn vandaag bij Port Elizabeth bij het Nationaal Park geweest. Daar heb je dus meestal olifanten, koedoe’s, buffels en zebra’s en een paar struisvogels. De olifanten in een kudde. Geweldig om te zien, vooral de kleine olifantjes zien spelen. Dat is toch een uniek schouwspel. De buffels waren ook in een groep alleen jammer genoeg een beetje ver weg, net zoals de struisvogels. Een buffel van heel dichtbij, dus konden we mooie kiekjes maken, vooral van de kop. Ga niet buiten de auto, want oh oh je kan het niet winnen van hem. Op de terugweg naar het hotel zijn we uit de bus gestapt om de rest via de boulevard te gaan lopen. Dat kan je het beste overdag doen, want ’s avonds is dat niet veilig. Effe de benen strekken kan geen kwaad en twee daklozen blij gemaakt met een koekje en zeep (uit het hotel). We zijn ’s avonds met een groep van ongeveer 11 personen uit eten gegaan. Keurig netjes met de bus gebracht en gehaald. Wat een service he? Heerlijk gegeten, even wat anders dan een buffet, dachten we zo.

Dinsdag 23 mei
Vandaag weer verder trekken, vertrek om 08.00 uur (het is een christelijke tijd). Eerst gaan we naar het beeld van Duncan (oprichter St. Elizabeth). Deze heeft hij opgericht in nagedachtenis van zijn vrouw Elizabeth vandaar ook de naam van de stad. Daarna zijn we doorgereden naar een park Tsitsikamma trail. Daar zijn verschillende hangbruggen onder andere de Suspension Bridge, maar ja voordat je er bent moet je wel de trapjes op trapje af en ga zo maar door. Maar wat een geweldige uitzichten en wat heeft de Indische oceaan dan een golven zeg. Ongelooflijk. Daar moet je niet gaan zwemmen, want dan wordt je dus gelijk tegen de rotsen aan gedonderd. Nou, jij liever dan ik dacht ik zo. Ook kwamen we hier de klipdas tegen. Het schijnt familie te zijn van de olifant. Kan je nagaan, want wij vinden het beestje meer lijken op een marmot alleen wat groter. We zijn zo’n drie uur hier geweest, dus de tijd voor het wandelen en lunchen. Tegen drie uur gaan we verder en stoppen bij de Bloukrans Bungy. Als je wilt bungy jumpen, krijg je dus hier de kans. De brug is bijna 300 meter hoog. Als je dus wilt jumpen ga je ongeveer 98 meter vallen. Ik zou zeggen ga je gang, maar wij effe niet. Vervolgens gaan we naar onze locatie in Knysna, heerlijk even nagenieten en bijkomen.

Woensdag 24 mei
Vanmorgen hebben we een rondleiding gehad in 1 van de arme wijken. Hier zijn ongeveer 9 verschillende nationaliteiten die in een, wat wij krottenwijk noemen, leven. Ze plaatsen op een stukje grond een woning van allerlei materialen, zelfs hebben ze af en toe een winkeltje. De regering heeft ook kleine woningen geplaatst en er zijn (mooie) Mandelawoningen. Maar de volgorde is eigenlijk: eerst een (krotten)woninkje. Dan is er natuurlijk een wachttijd voordat je in de woning terecht komt van de regering. Dan is er weer een wachttijd en dat kan natuurlijk jaren duren voordat je in aanmerking komt voor een Mandelawoning. Mocht je daarvoor in aanmerking komen, dan is nog de leeftijd die daarin een rol speelt. De ouderen gaan voor en dan steeds aftellend naar leeftijd, de jongeren als laatste. Diegene die de rondleiding deed is eigenlijk in deze wijk opgegroeid, ze is hier al vanaf haar dertiende. Ondertussen is ze getrouwd en heeft een dochtertje van ongeveer 3/4 jaar. Bij deze wijk hebben ze ook schooltjes. Bij 1 van deze schooltjes zijn we geweest. De jongste kinderen zijn hier van 0 tot en met 4 jaar. Ze verwelkomen je met een liedje en ja dan moeten oudjes zoals wij Nederlandse liedjes gaan zingen. Een het mooi is, ze nemen het weer over in hun taaltje en zingen dat nog een keer voor je. We hebben de zeepjes, shampoos e.d. die we met z’n allen verzameld hadden bij dit schooltje afgeleverd. Het mooie is ook, (dit was dus een optionele excursie), het geld wat hiervoor betaald hebben komt zeker weten bij deze wijk weer terug. Dus het geld komt goed terecht.

Vanmiddag is er een boottocht, ook optioneel maar wij hebben besloten om dit keer niet mee te gaan. Wel gaan we naar Knysna, kunnen met de bus mee rijden, en daar lunchen. Heerlijk terrasje bij het water. Rondwandelen en kijken of er nog leuke winkeltjes zijn. In de (zogenaamde) hoofdstraat moet je dus niet je camera op je buik hebben, want die kunnen ze zo van je afrukken. Dus UITKIJKEN GEBLAZEN!!!!! Ons hebben ze in ieder niet te pakken gehad, hihi. Wij gaan dus niet met de bus terug, maar lekker wandelen. Het is maar 3,5 km naar de Lodge en te overbruggen. Zie je tenminste ook de omgeving, toch?