Rondreis Zuid Afrika 1 - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu Rondreis Zuid Afrika 1 - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuid Afrika 1

Door: Janke

Blijf op de hoogte en volg Janke

14 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Maandag 8 mei

Eigenlijk was het vandaag een korte reis, Maar we nemen wel enkele stops natuurlijk. Bij een winkelcentrum. Er zijn verschillende mensen die moeten pinnen (waaronder wij dus), maar uitkijken geblazen. Bij elkaar blijven staan, goed op elkaar lekken, wanneer je de pincode gebruikt, afdekken. Volgens mij moet dat in Nederland ook, maar goed, hier is dus veel import. (haha, wat dacht je van Nederland.) Maar om hier te pinnen is dat onveilig. De chauffeur en de reisleidster laten de bus niet in de steek vanwege de onveiligheid, kan je nagaan. In de bus eten. We zouden op tijd vertrekken, want ja, er zijn mensen ( 5) waaronder wij die een avond game drive zouden doen om half vijf. En wat gebeurt er? Er is iemand van de groep die geld moest wisselen bij een bank en ja, hij moest onderhand vijf banken af voor dat dat lukte, dus kwam niet opdagen. Groepje gevormd om hem te zoeken en ja hoor, eindelijk was het hem gelukt geld te wisselen. Wat is een creditcard dan makkelijk, zeg. Ongeveer drie kwartier later vertrokken we weer, op weg naar Krugerpark en natuurlijk onze game-drive. Net effe een half om bij te komen en weer in een auto te springen. Hebben we ook weer gehad. De avond game-drive. In het begin is het nog licht en kun je makkelijk de wilde dieren zien, zoals neushoorn, buffels en twee leeuwen( vrouwtjes). Maar ja, tegen 6 uur half 7 is het hier al donker ( bij jullie nog lekker licht). Maar door de schijnwerpers van de ranchers kan je het nog zien, maar niet fotograferen, soms nog wel filmen. Wim is het gelukt om de leeuwen op de film te zetten, al is het maar even. Bewijzen kunnen we het, we hebben de eerste dag in het Krugerpark in ieder geval leeuwen, neushoorn en buffels gezien.

Dinsdag 9 mei
De dag begint heel erg vroeg. We gaan weer een game-drive doen, maar dan de hele dag. Heerlijk met elkaar zoeken naar wilde dieren. En we vinden ze. De giraffen, Olifanten, Leeuwen (mannetje en vrouwtje) Impala’s ( met de M van Mc Donalds op de kont) Neushoorns. Bij de olifanten werd het een beetje spannend, want ja een jong olifantje erbij dan wordt moedertje Olifant boos en dan gaat ze verdedigen. Logisch, maar je schrikt wel. Ze gaat met de oren wapperen en stampen met die zware poten van d’r en komt op je af. Zelfs een boom uit de grond rukken is geen probleem (en dat is echt geen kleintje). Gelukkig dat onze begeleidster natuurlijk weet hoe ze moet handelen, want zo dichtbij een kwade olifant is niet niks. Van schrik kan je geen foto of film maken ( ja, of de grond dan vergeet je de filmcamera uit te zette of je hebt deze toevallig op pauze staan). En zodra het kan gaan we weer verder, natuurlijk. Zoals de leidster zegt gaan we verder zoeken en vraagt ze ook aan ons om allemaal rond te kijken en zodra je wat zit rustig roepen: Allison, stop on de left or right are Zebra’s or Olifant’s of andere dieren. Ideaal natuurlijk , want met elkaar zoeken is met elkaar alles zien. Zo werd dat ook een keer geroepen dat er mooie vogels waren gezien. Maar ja ze had van haar collega’s doorgekregen dat ze leeuwen hadden gezien, dus we rijden door anders zijn ze weer weg. Geweldig, leeuwen van dichtbij, vrouwtje en mannetje ( nou ja, tje?). Hij was wel groot, maar we hebben we ze ook van dichtbij gezien. Hoera!!!! Daarna gaan we weer terug om te kijken of de vogels er nog zijn. Hoe is het mogelijk ze zijn er nog, een ooievaar en nog vier andere vogels. Hele mooie vogels, maar sorry, ik weet de naam niet meer. (zoeken we wel op internet als we thuis zijn).

Woensdag 10 mei
Vandaag gaan we wel weer door reizen, maar we gaan eerst een bush bush wandeling maken. Deze is natuurlijk ook weer vroeg en onder begeleiding van twee leidsters met geweer. Dit is dus echt door de struiken. Goede wandelschoenen aan, lange broek en echt waar ook een jas. Nu is het ’s morgens hier niet echt koud, maar bescherming voor teken e.d. is natuurlijk ook belangrijk. Veel grote beesten hebben we niet gezien, dat was pech, maar wel kleine beesten van dichtbij, zoals een teek. De 1 van de begeleiders tussen duim en wijsvinger neemt en een goede uitleg geeft hierover. Zelf hebben we zoiets van hier zijn ze groter dan bij ons. Spinnen en prachtige spinnenwebben. Foto’s van gemaakt natuurlijk, maar of ze zijn gelukt is een tweede, want de camera wil het begeven betreffende het lokaliseren. Jammer, net een nieuwe en dan zijn er problemen. Jammer dan, het komt goed.
Om acht uur zijn we weer terug bij de (luxe) tent, gauw het rest gedeelte kleding in de koffer douwen, de koffers moeten om kwart over 8/half negen buiten voor de deur staan, want om 09.00 uur is het vertrek naar het volgende punt. We moeten vandaag ook de grens van Swaziland over, dus paspoorten bij je houden. Bij de grens is het zo dat je de bus uit moet(logisch) en eigenlijk twee keer de grens over gaat, namelijk Zuid-Afrika en vervolgens grens Swaziland. Onderweg naar het resort bezoeken we een glasfabriek en een kleine markt. Bij de glasfabriek sta je versteld hoe ze werken en het is er natuurlijk heet. De meeste medewerkers zullen bij de leeftijd van 40 wel doof zijn en/of blind, want bescherming? Ho maar, dat kennen ze hier niet. Het bezoekje aan de markt is kort, maar leuk. Deze mens maken dus echt alles zelf, tuurlijk, ze klampen je aan en willen van alles aan je verkopen. En advies: Afdingen. Gedaan natuurlijk en iets gekocht. (zeg, lekker niet wat) Tegen 5 uur komen we aan bij Beehive Mlilwane Wildlofe Sanctuary. Eerst krijgen we een Afrikaans welkomstdrankje en dan worden de sleutels van de hutten ( ja, hutten) uitgedeeld.

Donderdag 11 mei
Vandaag gaan we niet veel doen. De enige actie is een wandeling maken. Je kunt kiezen. Het is namelijk een wandeling van drie uur, maar halverwege kun je afhaken en terug gaan naar het resort. Dat hebben wij dus gedaan. De heenweg was best intensief met heuveltjes en brugjes e.d. vooral modder, dus uitkijken geblazen, zodat je niet uitglijdt. Na het afhaken van de groep (meer dan de helft) zijn we dus via een normaal pad teruggegaan en hebben onderweg nog zebra’s van zeer dichtbij gezien( je kon ze onderhand aanraken, geweldig). Ook op deze wijze Impala’s en zwijnen. Later hebben we bij het restaurant van het resort bij het meer op een eilandje een krokodil gezien. Lag lekker te bakken. En aan de andere kant van het restaurant in een boom met een blauwkopsalamander.

Vrijdag 12 mei
Zo, vandaag is het vertrek pas om 11.00 uur, dus lekker uitslapen en op ons gemak voorbereiden voor het ontbijt. Dat heb je met Easy Going. Heerlijk toch? We gaan ook om precies 11.00 uur vertrekken voor het volgende verblijf. Onderweg een ruime stop ( 1 uur) voor de lunch. Daarna op naar de grens Swaziland – Zuid-Afrika. Voor de grens maken we nog even een stop bij arme mensen. We hebben met z’n allen de zeepjes e.d. van de hotels verzameld voor hen. Hier is het dus ook armo troef. Bij de grens aangekomen zijn we zowaar de eerste bus en dan jammer voor de Swazilianen, wel een hele rij voor de douane. Lijkt wel een stel schoolkinderen, zo mooi in de rij. Allemaal er doorheen? Ja, dan gaan we op naar de volgende douane. We zien dus iemand de rij hard voorbij rennen. Hij wil natuurlijk voor de rij vakantiegangers over de grens zijn. Ik zal je zeggen, het is hem nog gelukt ook. Daar zijn we ook weer doorheen gekomen en de bus met chauffeur ook, dus we kunnen weer verder. Op naar de kaarsenmakerij met een kleine markt. Het is een kaarsenmakerij waar ze in hoofdzaak beeldjes van dieren voornamelijk maken. Tuurlijk ze hebben ook andere snuisterijen die ze verkopen. Het kaarsenvet wordt afgekoeld in bijvoorbeeld blokjes met de kleuren en daarvan kneden ze deze dus weer in vormen, dus handwerk. Leuk om te zien. Het kleine marktje dat erbij is maken ze dus sieraden, soort schilderijen op doek van de big five, kussenslopen met de big five erop en ga zo maar door. Na deze stop rijden we door naar ons verblijf weer midden in de natuur en vlakbij een ander natuurpark.

Zaterdag 13 mei
En wat zal het vandaag weer worden? Nou eerlijk gezegd is het weer vandaag niet denderend. Zwaar bewolkt, harde wind en zeker kans op regen. We hoeven niet vroeg op te staan, dus dat is wel lekker. We gaan vandaag toch naar het natuurpark en vertrekken om 10.00 uur. Nu zijn er twee mogelijkheden. Als je droog wilt blijven kan je met de bus mee, het nadeel daarvan is ze mogen alleen op de verharde wegen rijden, dus heb je kans dat je weinig ziet. Als je (eventueel) zeiknat wilt worden dan doe je de game drive. Wij doen dus weer een game drive, dan maar nat en dat gebeurt dus ook. (Zeiknat en koud) Maar we hebben weer veel gezien. Weer de leeuw op afstand, want met zulk weer gaat deze zich echt verbergen. Het is jammer, maar het is nu een maal zo. De neushoorns van heel dichtbij, olifanten op afstand, want deze vertikten het gewoon om verder te lopen. Maar tot onze grote verbazing komen we later een olifant tegen op de weg. Werkelijk niet te geloven. Hij dwong ons eigenlijk om iedere keer verder achteruit te gaan met de auto. Onvoorstelbaar. Voorbijgaan mag niet, want dan wordt ie weer boos, dat hebben we liever niet. Op een gegeven moment hijzelf ook maar het bos weer in. Zo, nu kunnen we echt weer verder en gaan voor de lunch. We moeten een bruggetje over. Stoppen, rechts neushoorns, heel dicht bij. Ze komen zelfs onze kant op. Ze komen zelfs zo dichtbij dat ze de weg willen oversteken, maar ja, onze jeep blokkeerde de weg van hun loopje en keerden ze toch terug naar het water. Na de lunch zien we een stelletje zebra’s voor ons op de weg. Kontje wiebelen. Ze lijken niet wit met zwart maar geel met zwart. Hoe komt dat? Door de regen. Het zijn twee grote zebra’s en een kleine. De grote zijn beiden gewond, waarschijnlijk doordat een leeuw hun aanviel en ze het jong beschermden. Ze hebben het in ieder geval overleeft, dat is een pluspunt. We gaan verder een grote heuvel op. Wat een uitzicht, wat een mooie natuur. We hebben er niet zolang gestaan, want oohhh het was er zo koud met de wind en regen. Echt kans om foto’s te maken had je niet. Je kreeg meer water op de lens dan foto’s .De natuur in Afrika is heel verschillend, maar zo mooi. Je moet het zien, dat kan niet beschreven worden.

Zondag 14 mei
Vertrek vanmorgen om 10.00 uur, weer een mooie tijd. We vinden het helemaal niet erg om in de bus te zitten, want het waait hard en het komt met bakken de lucht uit. De mensen hier zijn er blij mee, want ze hebben in tijden geen regen gehad. Het enig nadeel is natuurlijk dat het water niet snel kan wegstromen, dus overal diepe plassen. We hebben onderweg nog wel een stop gemaakt bij een marktje, maar daar was je ook weer snel weg. Echt overdekt was het niet, want de regen komt er gewoon doorheen en alle spullen die dus niet echt afgedekt waren werden echt drijf en drijf nat. Dan zie je hier ook weer duidelijk een verschil met andere landen. Arm, arm en nog eens arm is dit gedeelte ook. Sorry, verder valt er dus niet te vertellen. Volgende keer hoop ik dat het weer beter is en dat er een groter verhaal te voorschijn komt.

____________________________________

• 15 Mei 2017 - 14:55

Marleen En Guus:

In rij bij de douane voor Swaziland... heel herkenbaar... :-)