Rondreis Zuid Afrika - Reisverslag uit Ohrigstad, Zuid-Afrika van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu Rondreis Zuid Afrika - Reisverslag uit Ohrigstad, Zuid-Afrika van Janke Steggerda - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuid Afrika

Door: Janke

Blijf op de hoogte en volg Janke

07 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Ohrigstad

Donderdag 4 mei 2017
Zo, we gaan onze reis naar Zuid Afrika maar beginnen om op 5.00 uur op te staan. Oeps, dat valt niet mee als je het niet gewend bent. Om 06.00 uur stappen we in de auto en gaan op weg naar Amsterdam, daarna de parkeergarage Aalsmeer, jammer maar moeilijk te vinden ( ja we hebben het wel gevonden) en met een busje naar het vliegveld gebracht. Daar waren we om ongeveer half acht. Nou, dan zal je wel denken hoe laat vertrekken jullie. Echt waar pas om half 11. Maar ja tegenwoordig door de drukte moet je wel zolang van te voren aanwezig zijn en dat is echt waar. Wat een rijen kunnen er dan al staan zeg. Schiphol ligt onderhand op zijn kont. Maar goed, dat achter ons gelaten zijn we keurig op tijd en vertrekken we ook precies op tijd. (10.35 uur) Hoe is het mogelijk.

We arriveren om ongeveer 21.30 uur in Johannesburg en eerlijk gezegd is dat eerder dan we dachten, alleen maar gunstig. Maar dan moet je nog op bus wachten, reisleidster was al aanwezig op het vliegveld. Met de bus is het ongeveer een uur rijden naar het hotel, daar kwamen we om ongeveer 23.30 uur aan. Alles bij elkaar opgeteld, dus vermoeiend. Maar goed, dat moet je ervoor over hebben.

Tocht de volgende morgen om 07.00 uur je nest uit want vertrek is om half negen, en je wilt nog wel een ontbijtje hebben gehad. Vandaag nemen we de Sowetatour en de Pretoria stadstour. Daar zitten verschillende (optionele) excursies in zoals Mandela Huis, Kruger Museum enz. enz. Wij hebben ze dus niet allemaal gedaan, vonden we niet nodig. Wel hebben we bijvoorbeeld gezien het Voortrekkersmonument, Union Buildings, dat was al zeer indrukwekkend. En vooral het levensgroot beeld van Nelson Mandela. Fantastisch om te zien. Dat kan je wel zeggen, maar eigenlijk moet je het verhaal weten of horen en alles gezien hebben. En ja, dat hebben wij dus.
Vrijdag 5 mei
Een drukke dag. Wij vertrokken om half 9 naar Soweto en Pretoria. Wat een verschil van rijkdom en armoede. In de voorstad kom je eigenlijk alleen maar hutjes tegen van arme mensen. Beperkte elektriciteit, geen toilet, ronduit niets. Ze claimen de grond om daar een hutje op te bouwen en verder helemaal niets, niets en nog eens niets. En als jij bijvoorbeeld eigenaar van de grond bent, dan heb je pech, want ze gaan echt niet weg en het is een soort kraken en dan moet jij zorgen voor passende vervanging. Is dat effe een domper, geen grond meer om op te bouwen.
Maar goed, we gaan verder naar Pretoria en daar is dus het Voortrekkermonument. Indrukwekkend. Het beeld van de vrouw met twee kinderen en dat is het teken dat de vrouwen sterk zijn. Dat was dus in de tijd van oorlog, de mannen weg, de vrouwen thuis en alles moeten runnen. Verschillende van de groep hebben ook het Mandela huis, Hector Peterson Memorial bezocht. Jammer voor jullie maar dat hebben wij dus niet gedaan. Geen museum gangers zijn wij dus. Jammer dan.
We hebben in de bus ook veel plezier vooral met de woordspeling Afrikaans – Nederlands. Zoals bijvoorbeeld Schommelen. Onze kleinkinderen houden veel van schommelen, maar ja, in het Afrikaans betekend dat Aftrekken. Dat is toch iets anders.
We rijden op de weg en moeten de afslag nemen, daar zegt een Afrikaan dus tegen: Trek af.
Jullie kunnen je dus voorstellen, tenminste dat hopen we, dat is lachen, gieren, brullen.

Zaterdag 6 mei
Dat wordt vandaag dus een lange trip. Afgerond 400 kilometer. Onderweg een stop gemaakt voor lunch en ja hoor, koffie erbij. Bij deze stop was een kleine dierentuin. Ja, ik weet het, je verwacht wilde dieren in de natuur. Hier hebben ze dus zebra’s, nijlpaarden, herten, struisvogels achter een hekkie, jammer, dat is niet de bedoeling. Wij willen ze zien in het wild, dat is de bedoeling. Maar daarna moeten we verder, het is een aardig eind. Bij aankomst Hannah Came Lodge, (op een hoogte van ruim 2000 m)joepie het eerste wat we zien zijn de zogenaamde herten met een M op de kont en zwarte pootjes en Giraffen. Ja en nog wrattenzwijnen, dat is een mooie binnenkomst. Een geweldige rustieke omgeving, geluiden van de krekels. In 1 woord: GEWELDIG!!!!
Morgen gaan we weer verder met de panoramaroute.
Zondag 7 mei 2017
Inderdaad vandaag wordt het de Panoramaroute. Uitzichten, uitzichten en nog eens uitzichten.
De Blyde River Canyon, uitzicht op een prachtig twee na grootste ravijn van de wereld met de drie rondavels en een wandeling langs de Bourke’s Luck Photoles waar rivierkolken vreemde ronde gaten in de rotsen hebben gevormd. Fantastisch om te zien.

God’s Windows
Oke, het lijkt een raam waar je naar buiten kijkt, maar je staat buiten en kijkt door het (zogenaamde) raam geweldig naar de bergen. We zijn een eindje naar boven geklommen via een mooi paadje, maar als je helemaal naar boven wilt dan kost het een wandeling van 2 uur. Sorry, dat redden we niet, we hebben maar twintig minuten. Als je snel naar boven wilt gaan is het verzoek van de reisleidster om niet te snel weer naar beneden te willen, want ze wil niet dat we als een houten pyama ( tussen 6 plankjes) beneden komen. Het is maar wat je wilt. We weten allemaal als je door een raam kijkt naar het uitzicht heb je zelfs nog geen twintig minuten nodig, maar kan je rustig aan doen. Wij gaan op tijd naar de bus en dus niet naar boven.

Tussendoor natuurlijk ook de pauzes gehad, koffie drinken en pannenkoek eten. Tuurlijk dat hoort er toch ook bij?

• 08 Mei 2017 - 07:18

Astrid:

Mooie reis weer Janke. Veel plezier!!

• 08 Mei 2017 - 20:44

Daniel,Jolanda En Dewi :

Wat een druk begin en wat een verhaal. Op naar de big five

• 15 Mei 2017 - 14:53

Marleen En Guus:

feest van herkenning! Wij zijn ook net weer terug van SA!!
    Veel plezier!